Tudengid on leidlikud, "tudengite käes on ajalugu", ütleb Rootsi tudengi-elustiiliajakirja Studentmagasinet peatoimetaja Måns Berg. Nagu näha, tuleb siit veel üks tasuta äri-idee (lisaks varasematele: kuus söögikohta igasse kvartalisse ja paradigmamuutus tarbimises). Tudengitele suunatud elustiiliajakiri. TASUTA. Mina kui tudeng, annan selle äriidee Eestisse samuti täiesti tasuta. Kriitpaberil, 150 lehekülge paks, põhiintervjuu Will Smithiga ning moeseeria teemal "Balti mood! - Ida-Euroopa mõjutused teel üle Läänemere". Tee järgi Eesti Tudeng!
Äri-ideest ma rohkem ei pajataks, kui kellelgi on küsimusi, konsulteerin tunnihinnaga, ilma käibemaksuta;).
Hea meelega tutvustan aga seda, kuidas rootsi tudengid (või on see ainult moetoimetaja?) näevad üle Läänemere - Eesti-Läti-Leedu rõivastumiskultuuri. Tegu on moetoimetaja konstruktsiooniga Baltikumi-stiilist ilma ühegi Baltikumi disaineri rõivaeset kasutamata. Mis annab põhjust kogu seeria usaldusväärsuses kahelda, kui just Pepe Jeans, H&M, Boomerang, Kapp Ahl ja teised mitte-Balti päritolu brändid oma viimastes kollektsioonidest Baltikumist inspiratsiooni ei ammutanud. Tegemist on seega Baltikumi-stiili pähe müüdava Rootsi ja muu Euroopa moekraamiga. Milline petmine 1!PS! jah, neil on ka moetoimetaja; erinevalt sellest, mida ma ükskord Üliõpilaslehele soovitasin ja mind lühidalt kuu peale saadeti - polevat sobiv rubriik. Ü-lehe ja Studentmagasinet'i kontseptsioonid on kahtlemata erinevad, aga tekib siiski küsimus, kus kajastub kõik see, millest Ü-lehe teemaderingist välja jääv kajastub? Igal juhul olen ma idee poolt, et tudengitel on oma elustiili-ajakiri, hoolimata kõikvõimalikest vastuväidetest, kui neid peaks olema)
LÜHIANALÜÜS: "BALTI MOOD! Ida-Euroopa mõjutused teel üle Läänemere"
Esimese asjana vaatasin ma suure rõõmuga pealkirja ja mõtlesin, ohoo!, huvitav, millised noored Eesti disainerid nad siis tutvustada võtnud. Ja milline innovaatilisus - tutvustada Rootsi tudengile Eesti noori moeloojaid! Arvake uuesti.
Ei mingeid Eesti disainereid, ega isegi kohanimesid vaid moetoimetaja tõlgendus Balti/Ida-Euroopa moe tänavapildist - õigemini, mitte isegi Balti- ega isegi mitte tänava- vaid anonüümse konteksti ja halli, kahvatu, 80ndaid meenutava värvipaletiga visuaalne representatsioon peamiselt tumedapäisetest, tugeva musta lainerijoonega, litsakates poosides neidudest ja noormeestest hängimas hämarduval tühermaal, roostetavate uste taga ja katkise Volvo taustal. Lisaks paistab kusagilt veel mingi Tallinki laeva korsten. (kas tõesti tegid nad selle seeria hoopis Frihamnsteriminali lähistel? Milline pettus 2!!!)
8 lk umbmäärases keeles slaavi-ladina tähestiku segasõnu, mis tõenäoliselt ka Läti ega Leedu keeles midagi tähenda (ammugi mitte Eesti keeles - seega mis assotsiatsioone saab selle moeseeria puhul üldse Eestiga teha, peale selle, et ühel pildil, kus ühtegi modelli ei figureeri võib ära tunda Mustamäe või Õismäe sarnaseid sovieti-tüüpi kortermaju; lisaks kuuluvad Eesti ja Läti ning Leedu keeled erinevatesse keelkondadesse, seega vaevalt leiab Eestist silte "Elegancja" või "Zaaщaиsoщaиa Tэcnиologia"- kirjapilt muutmata). Ja vabandage, kui tähendavad, siis tähestike miksimine on suht imelik ikkagi. Isegi keeleline korrektsus minu silmis seda kompotti kvaliteetseks moeseeriaks ei tunnista, vaid annab häguse aimduse Balti-moesuunast, mis Studentmagasinet'i lugejale edastatakse:
- erinevate stiilide (80ndad ja 21.sajandi futu) kangaste (läikivad nailonsukkpüksid, lakknahk ja kivipestud vanakooli teksa, kunstkarusnahk) miksimine
- neoonvärvid kombineerituna musta-valge ja Jaapani harajuku-stiili piltmustritega
- ülim täiskavanulikkus vallatute detailidega, huumor ja tõsidus samal ajal
- mässumeelne konservatiivsus jne.
Võib öelda, et esitletud moed ise on äratuntavad ja täiesti okei - aga - selles võib ennast ära tunda nii Tallinna, Riia, Vilniuse kui Stockholmi noor. Pane pildid ainult konteksti ja tunne ennast ära. See, kes tänaval vähegi silmad lahti käib, ei näe sellises rõivastumises midagi Ida-Euroopalikku. Isegi Stockholmi tänaval.
Vabalt võiks see fotoseeria kanda ka pealkirja "Stockholmi uus generatsioon või Berliini punk teel Põhja-Euroopasse". Millegagi on nagu mööda pandud, aga samas on see tore deklaratsioon siiski kogu Baltikumile - meid on märgatud! Meid on konteksti pandud ja meie eest hoiatatakse - "Ida-Euroopa mõjutused teel üle Läänemere" - nagu ütleb pealkiri.
Aga millalgi eelmisel nädalal ütles rootslasest sõber mulle (kuigi hoopis teises kontekstis): "Jaa, Rootsi on neutraalne. Aga me oleme alati valmis võitlema. Kõik ju teavad, et kõik halb tuleb idast. Õigemini, kõik, mis tuleb idast on halb." Igaüks võib ise edasi filosofeerida...
Ei mingit oodi Tanel Veenrele, Aldo Järvsoole ega Kriss Soonikule. Isegi mitte Montonile, kui Ida-Euroopas laineid löövale brändile. Njah. Kus on siis Ida-Euroopa noored disainerid oma pead tõstmas, ennast müümas ja vastu vaidlemas, et Baltikumi riietumisstiili ei peaks kirjeldama suvaliste Lääne-Euroopa brändide abil.
2 comments:
Väga huvitav jutt, aga mul oleks paar märkust:
- miks sa oma käivet tahaksid varjata :o??
- kes see rumal oli, kes sind kuupeale saatis? ega ometi peatoimetaja?
jah maksuinspektor/peatoimetaja. aga kodu lähedalt ju ei murta =))
Post a Comment